fredag 3 oktober 2008

Palin vs Biden.


Det var spännande att se sammandraget i Svt nu på morgonen, av nattens debatt mellan vicepresidentkandidaterna Palin och Biden. Nog måste jag säga att retoriskt verkar matchen i stort sett blivit oavgjord. Bidens erfarenhet väger självklart tungt, men samtidigt kan jag fatta att den brinnande entusiasmen och engagemanget i kombination med uppenbar god inlärnings-förmåga (jämför tidigare Palin-intervjuer med nattens debatt) som Palin besitter både attraherar och värvar amerikanska väljare. Palins "kvinna-av-folket" approach är nog också den appellerande på många, även om jag anser henne vara lite väl politiskt lättviktig, åtminstonne ännu.

Jag upplevde Biden som mer konkret än Palin, och ideologiskt ligger jag också personligen betydligt närmare Obama än McCain. Dock ska sägas att jag ej uppfattar McCain som någon "dussinrepublikan" (om nu något sådant kan sägas existera), utan en person som är något mer flexibel och på så vis under stundom kanske en smula kontroversiell även i egna kretsar. Och ovedersägligen är han mer erfaren än Obama - på gott och ont.

Det ska bli spännande att följa dessa sista veckorna i den amerikanska valkampanjen.De har ju onekligen dessutom fått några oväntat tuffa nötter att bita i nu, givet den ekonomiska situationen i landet/världen.


Och när jag då nämner detta så tycks representanthuset vara redo att i natt svensk tid tacka ja till den andra omgången av krispaketsförslag.Men inget är ju klart förrän det är klart. Här hemma duggar varslen tyvärr tätt, parallellt med att Riksbanken rycker ut med nya hjälplån till bankerna, för att kompensera (?) det bristande förtroende som nu råder dem emellan lånemässigt. Som jag skrivit tidigare här (och mera här) är jag absolut inte ekonomiskt kunnig - men nog tycks det mig som om buffertarna i företagen (både inom industri och finanssektorn) är ganska små, när man så snart efter ingången i denna kris varslar så stora mängder personer.Visst, jag är medveten om att ekonomin är global, och att allt påverkar allt. Snabbt. Jag vet också att ett varsel är en varning om uppsägning - inte en faktisk uppsägning. Men ändå...? Får man inte lite en känsla av korthus ? Är vår realitet så instabil ?
Vad ska vi isåfall göra för att stärka fundamenten ? Och hur ska detta göras - knappast verksamt med land-för-land-lösningar......Just nu många frågor och få svar.
(bild från Norrbottens Läns Landstings hemsida)

Inga kommentarer: