lördag 4 oktober 2008

Ni-na-ni-na-ni-nana, ni-nanna-na-ni-na.....

(Rubriken är en telltail för min ålder, om något! Och för din, om du kopplade...)

Läste precis Annikas höstmys-blogg med många bra tips. Kul att du kunde klistra in Galenskaparna - en konst jag ej (ännu) behärskar. Jag fattar så fort jag hinner det här med bloggtekniken! Se och skratta till Trögfattarna!
Har eldat gammalt trädklipp och julgranen (jo, det är sant!) från i fjol i helgen. Luktade därefter sådär härligt inpyrt skogsaktigt som man bara gör efter endera en dag i lingonskogen eller en städdag i trädgården.

Mitt första, största och bästa höstmys är varma och begåvade Tina Ahlin. Lyssna på texterna och njut av tolkningarna - börja med låt 6 och tag in Hasse Alfredssons ord och Tinas underbara ackompanjemang - en av mina FAVORITER i världen....så vackert !!!
Lyssna sedan igenom de andra låtarna på sidan innan du fortsätter här, och lyssnar lite till. Jag kan varmt rekommendera plattan med Stefan Sundström och Allan Edwall-låtar, läs mer här.

Och så en bok, eller rättare sagt två - Khaled Hosseinis "Flyga drake" och "Tusen strålande solar". Afganistanfödde amerikanen Hosseini (intervjuad i DN här) skriver med inlevelse, vackert, fängslande om sitt födelseland och dess människor. Har du inte läst dem, så gör det.En härlig läsupplevelse väntar - själv har jag precis tagit mig an den sorgliga men ljuvliga "Tusen..." där Khaled Hosseini skildrar två afganska kvinnors liv och tankar. Varmt tack till min kära (och bokslukande) mor som uppdaterar mig ständigt.(någon dag hinner jag också läsa alla goda rekommendationer hon ger mig)

Knäckäpplen - ett annat höstmåste! Receptet funnet för några år sedan på ett vaniljsåspaket i mormor K:s kök - och det blir gott, det lovar jag. Skala och klyfta äpplen i smord form.Pudra kanel över.Rör ihop 1 dl socker, 3/4 dl havregryn och 3/4 dl vetemjöl.Strö över äpplena.Hyvla rikligt med smör över alltihop och grädda på 225 grader C i ca 20 min.Njut med glass eller vaniljsås. Passar till all läsning och all musik !
Bilden på Tina från hennes Myspace-sida.(klicka ovan)

Inga kommentarer: