måndag 6 oktober 2008

Möte.


Skylten ovan anvisar plats där resande från vardera riktningen gemensamt kan mötas och skapa / ge utrymme åt varandra.

(Bilden hämtad från vidunder.se. )

Läser hos Annika att det kommit ett öppet brev från arbetarna på Gustavsbergsfabriken. Nu handlar det inte "bara" om fula hus i ofunktionell placering.(hänv. Grantomta) Det här är långt allvarligare.Det är arbetstillfällen i hundratal, identiteten för vår huvudort - historia och framtid i ett slag.Bruket i Gustavsberg är för orten vad gruvan är för Kiruna, min gamla hemstad. Alltings början och slut.

Vakna!
Prioritera!
Agera!
Lämna besked!

Dagen för ett regelrätt myteri på Värmdö närmar sig med stormsteg, om inte en skeppare värd namnet axlar ansvaret och får jobbet gjort.

Det är ett grannlaga arbete, det inser jag.
Under den gångna perioden har en typ av ledarskap implementerats i kommunen som inte bara inneburit centralisering av besluten.Det har även inneburit införandet av en utpräglad konfliktpolitik, med föga dynamik och flexibilitet. Att det kommer att ta tid att ändra den strukturen säger sig självt. Jag hoppas och tror att den viljan finns.

Just dynamik och flexibilitet anser jag är oerhört viktigt när så stora och genomgripande beslut skall fattas och genomföras som dessa som nu ligger hos kommunledningen.De spänner över lång tid och berör bokstavligen alla kommuninnevånare, direkt eller indirekt.

Jag förordar ett samlat grepp, över parti och blockgränserna för att lösa upp knuten kring:


- Gustavsbergsfabrikens framtid
- hamnområdets utveckling, inklusive Fyrens vara eller inte vara.
- övriga centrumområdets utveckling.

Att detta är ett gigantiskt arbete säger sig självt.Men det måste utföras - företrädesvis som en helhet, skiljt från "duttlösningar" - och jobbet kommer ju inte att minska vare sig i omfattning eller brådska för att man avvaktar.
Jag tycker också att detta arbete ska utföras av en grupp personer (blandade politiker och sakkunniga ur egen förvaltning samt utifrån) som har mandat att jobba på - oaktat nya omorganisationer, ledarskiften eller eventuellt ändrad styre iom valet 2010. Somliga frågor är större och viktigare helt enkelt, och jag tror att dessa frågor är av just den digniteten - för vår kommuns framtid.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kära tös! När jag hörde nyheten idag om problem för Gustavsberg tänkte jag att det här kan Malin inte låta bli att kommentera i sin blogg. Jag kollade - och mycket riktigt, där fanns du som vanligt engagerad och verbal och det är med nöje och intresse jag följer ditt skrivande.Kram/mor