tisdag 7 oktober 2008

Duellerande bjässar.

Jag erkänner - jag tycker att det skall bli mycket spännande! (gör det mig till en okänslig typ...? Jag tror nog ändå inte det...)
Nu är det iallafall dags. Att bänka sig för inte mindre än två toppmöten på förhoppningsvis mycket hög retorisk, ideologisk och realpolitisk nivå.

Först ut inatt kl:03.00 svensk tid är presidentkandidaterna John McCain och Barack Obama. Ojoj, det skall onekligen bli intressant att se och höra denna debatt - dels just för att det nog ändå får sägas vara bataljen om ett av (eller det?) mäktigaste ämbete som finns i vår värld. Och större dramatik än den som nu utspelar sig globalt tror jag inte ens den mest luttrade storyline-skrivare hade kunnat koka ihop som fond för duellen. Jag håller, som jag skrivit tidigare i samband med vp-mötet, inte så förvånande på Barack Obama. Skall dock ändå försöka se och höra debatten med öppet sinne. Förbereda sig kan man göra genom att läsa de båda kandidaternas hemsidor - Obamas här och McCains här. Där kan man också titta på deras reklamvideos, diverse tal mm. (Det är för övrigt väldigt intressant att kika på dessa hemsidor och sedan jämföra med svenska politiska partiers pedagogik kring och marknadsföring av sina budskap!) P1 har också en bra bevakning (såklart!) av det amerikanska valet - klicka här så kommer du till deras hemsida.




Sedan på söndag den 12/10 så påbörjas den första av 4 debatter samma vecka mellan Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt, genom ett fullskaligt partiledarmöte i Svt:s Agenda.
Det är ju i egentlig mening den första "heta" debatten efter det socialdemokratiska valnederlaget, och arbetet som följt och pågår inom s-partiet sedan dess.
De andra debatterna äger rum enligt följande;
14/10 Duell i KG Bergström, 15/10 Partiledardebatt i riksdagen, 17/10 Debatt i SR - Studio Ett i P1.

Jag önskar mig en konkret, realpolitisk debatt, även involverandes visioner och värdegrunder - hur ska samhället i framtiden se ut och fungera - och hur man skall nå dit. Jag hoppas på ett uppdaterat och modernt tilltal och hög grad av pålästhet. Jag hoppas på nerv och närvaro.

Jag laddar. Det ska bli riktigt skoj.

Inga kommentarer: