tisdag 21 oktober 2008

Kronan på verket.

Jag pluggar till logoped på Karolinska Institutet. Det är inte en person som lagar ben, och inte heller ett tvåhjuligt fordon (som vår lille son trodde), utan en medecinskt kvalificerad talexpert - ungefär.
Det är en tvärvetenskaplig utbildning, och vi läser all sköns ämnen i 4 år - exempelvis psykologi, neuropsykologi, anatomi, patologi, lingvistik (massor av grammatik) och fonetik (om hur ljud blir till och "ser ut").



Mycket av det vi läser om startar eller landar i "kronan på verket" - nämligen hjärnan - förr eller senare. Och det är verkligen en makalös krona ! Ju mer vi lär oss, desto större blir min fascination inför detta fantastiska organs komplexitet och remarkabla kapacitet. Vår hjärna servar oss dygnet runt, och vi kan träna den till nya storverk och ständig förbättring. Den är långt ifrån okänslig för yttre faktorer, och måste vårdas, precis som vi vårdar resten av vår kropp. Jag känner stor vördnad inför det faktum att en mycket liten förändring i en mycket liten struktur i hjärnan kan få väldigt stora konsekvenser för mig som människa. På gott och ont.

Det är fortfarande mycket som vi människor inte vet om hjärnan, om hur den fungerar och vad som påverkar den. Men forskningen går framåt, och mycket forskning bedrivs - bla på KI.

Om du har en stund över och vill läsa om något spännande som verkligen berör dig, mig och alla andra, ta en titt här. Klicka på "se hjärnan" och häng med på en spännande utflykt i ditt inre !

Inga kommentarer: