torsdag 16 oktober 2008

Debatter!


Ska man tro sammanfattningarna (se ex SvD och DN) efter nattens debatt så går Barack Obama mot valseger i USA den 14/11. John McCain slog ur oppinions-underläge och visst fanns det en lätt frustrerad underton i hans agerande redan i debattens inledning. Debattens vågor gick hetare än tidigare i denna sista verbala uppgörelse. Ekonomin är svårhanterlig för dem båda, och hanteringen av underskottet samt finansiering av diverse reformer lyser med sin frånvaro. En snabbundersökning efter debatten - gjord av CBS- gav vid handen att Obama vunnit debatten med 58% mot 31%, och rimligen dock ligger bra till inför valet. Den sk Bradley-effekten har tidigare fällt mången "säker" vinnare tidigare i amerikanska val, dock skall det denna gång till mer än de gängse 7-8% frånfälle vid valurnorna som brukar anges när man räknar på nämnda fenomen. Jag hoppas starkt på att det amerikanska folket väljer utifrån sin övertygelse och inte beroende på etniskt ursprung eller tradition. Oaktat vem de väljer.

I Sverige har våra egna "giganter" dansat vid upprepade tillfällen denna vecka.Mycket av samma tycker jag dock att det blivit, från båda sidor dessvärre - och debatterna har i rätt hög utsträckning varit upprepande och manifesterat olika sätt att formulera redan kända politiska budskap. Graden av hetta i argumentationen har varierat något, men någon stark, autentisk och visionär glöd tycker jag mig inte ha sett från eg någon av de politiska företrädarna såhär långt. Detta kan dock absolut förklaras med att vårt eget val ligger långt fram i tiden ännu. Och vi befinner oss mitt i en allvarlig och för alla politiker tidskonsumerande kris.

Inför valet 2010 drömmer jag personligen om en mycket kraftigt konstruktiv, modern socialdemokratisk politisk valplattform - där de "gamla" värdegrunderna solidaritet och jämlikhet kompletterats med exempelvis hållbarhet och ansvar. (gemensamt och eget) Dessa grundvärderingar kan tillåtas genomsyra allt och så även omsättas i reella, konkreta och nytänkande förslag till handling - med tidsaxlar, kronor och ören, konsekvenser för samhället och den enskilda individen.

Jag kommer att ha anledning att återvända till dessa tankar framöver.

Inga kommentarer: