måndag 15 september 2008

Om hemligheter...

Igår eftermiddag hörde jag dem ropa på mig...kantarellerna i skogen.Jag gick iväg ett par timmar, och mycket riktigt, där var de ! Tillsammans med några riktigt fina, blekgula taggsvampar och ett helt gäng tonåriga trattisar.Svampplockning är för mig inte bara glädjen att återbesöka "mina" ställen och återigen finna godsakerna - utan kanske framför allt en stunds god, soletär kontemplation.I skogen kan tanken vandra fritt medan jag sakta strövar med näsan i backen för att inte missa något.

När jag tassade över mossarna igår funderade jag över det här med hemligheter. Svampställen tex.Och förtroliga samtal med barnen, en önskning när en stjärna faller, vad man viskar till sin käre innan sömnen tar vid.Det är riktiga, och viktiga hemligheter i min bok.


Andra hemligheter är sådana där man förlänar sig ansvaret för något.Medvetet döljandes uppsåt eller av ovarsamhet slarvandes med demokratin - det går inte att veta.Det blir beslut som inte finns dokumenterade, fattade av personer som inte står upp för dem.På Värmdö har denna typ av hemligheter präglat en rad politiskt heta beslut - gymnasiefrågan, köp av Hemmestamark, bygget på Grantomta för att nämna några.Fler finns troligen under uppsegling.

Vissa beslut är självklart impopulära och obekväma.Transparens och samråd är dock en god lindring för de skavsår som ovillkorligen uppstår.


Jonas Nilsson (m) har dragit sina slutsatser av den senaste tidens turbulens och avgått som kommunstyrelsens ordförande.Bär han ensam ansvaret? Självfallet inte.


Förtroendet för den styrande majoriteten på Värmdö har fått sig en kraftig törn.För att återupprätta det krävs nog att fler gör som Jan Dolk (m) - nämligen hedrar sitt uppdrag och sin person med en uppriktig pudel.Min gissning är att det kostar långt mindre än det smakar.


Läs mer om alla turer den seanste tiden på Nacka-Värmdö Posten bla.

Inga kommentarer: