tisdag 16 september 2008

Hur menar ni, moderaterna?

Jan Dolk (m) gick i en debattartikel i förra veckans nummer av NVP (se http://www.nvp.se/) ut och tog avstånd från Värmdömoderaternas ordförande´s öppna brev om turbulensen kring Jonas Nilsson.I brevet gör sig ordf. till talesman för samtliga Värmdömoderater och uttalar dessas fulla stöd för Jonas Nilsson och hans fortsatta arbete såsom kso i Värmdö Kommun.Ett mandat man kan fundera kring när man läser Dolks mfl åsikter i frågan.
Dock, vad värre är, på http://www.moderaterna.net/varmdo/ , Värmdömoderaternas hemsida, står nu att läsa föreningens kommentar till Dolks debattinlägg:

"Jan Dolk har framfört sin kritik i olika frågor internt vid ovanstående tillfällen och den är känd."

"Det är djupt beklagligt att Jan Dolk nu känt sig manad att framföra sin personliga kritik och politiska bedömningar utan demokratisk förankring i föreningen."

Jan Dolk behöver självklart inget mandat för att uttrycka sina betänkligheter i en infekterad situation som den som nu föreligger.Han säger sig inte, till skillnad från moderaternas ordförande, företräda någon annan än sig själv.Om han uttalat sin (allvarliga!) kritik vid ett flertal tillfällen internt utan att få gehör så kan det sägas tillhöra demokratins grundbultar och skyldigheter att man isåfall går vidare till nästa instans, i detta fall lokaltidningens debattsida.

"Jan Dolk har inte erhållit någon uppgift att vara talesman för moderaterna i Värmdö.Jan Dolk, som alla andra medlemmar, kan självklart uttala sig privat till alla intresserade."

Blott det faktum att den lokala moderatföreningens ordförande väljer att formulera sig på detta vis andas allt annat än lyhördhet för sina egna medlemmars åsikter. (och för oss övriga kommuninvånare?) I ett sådant kargt debattklimat odlas inga sunda förutsättningar för varken problemlösning eller kraftfullt demokratiskt arbete.Tvärtemot vad han förmodligen avsett så befäster (m)-ordförande snarare den växande kritiken mot Värmdömoderaternas arbetssätt.

Fortsättning lär följa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Malin,
kan som Du förstår numer inte uttala mig politiskt. Jag befinner mig i en mycket konstig situation. Exempel: Medan Hans-Ove Görtz ljuger, använder han partiapparaten för att tysta mig.
Artikeln som var upprinnelsen till förtroendefrågan beträffande Jonas Nilsson, var det Hans-Ove Görtz skrev, att vi alla hade orubbat förtroende för Jonas Nillson.
Jag har det inte och fler med mig har uttalat sig om Jonas "negativa" ledarskap.
Följden av detta blev den artikel jag skrev. Det ångrar jag inte av ren självbevarelsedrift.

Jan Dolk