tisdag 20 januari 2009

President Barack Hussein Obama.

Jag gör mig inga illusioner om att USA:s nyinsvurne president Obama har något trollspö i bakfickan som han nu kommer att svinga över oss alla. (Det gör ju för övrigt inte han själv heller...) Men det retoriskt sett tämligen lågmälda, men ändå rättframma installationstalet han höll gick till största del rakt in i hjärtat på mig - och, är jag övertygad om, på många runt om i världen. Han vänder sig till hög och låg, hemma och utomlands på ett sätt som övertygar. Jag gillar verkligen att han talar om det personliga ansvaret och vars och ens möjlighet och förmåga att bidraga till det stora - oaktat sin situation men utifrån sina förutsättningar. Mina allra varmaste lyckönskningar till dig i detta ditt svåra ämbete, President Obama. Och måtte du få en riktigt bra start!

Inga kommentarer: