torsdag 15 januari 2009

Om varma potatisar och joggande käkar...


I den branch där jag nu förkovrar mig, och om några år skall arbeta (i.e. logopedbranchen), används många, och ofta väldigt träffsäkra och även lustiga, lustfyllda, liknelser. Detta görs för att framgångsrikt förklara och illustrera exempelvis en för talet gynnsam hållning, eller avspänning, stöd eller en eftersträvansvärd attityd i uttalet av ett specifikt ljud mm. Det är joggande käkar, varma potatisar på tungan, blåsbälgar i arbete, bomull i munnen, tunga fötter, staplade kotor, kast med låtsasbollar, imaginära motorvägar som skall överröstas eller kolibrir som skall släppas iväg ömt och varsamt. Flöde, stöd, riktning, intensitet, tryck mm är termer som fått en ny, uttökad innebörd för min del, i takt med att min kunskap inom rösthantverket byggs på. Det är intressant och jätteskoj, helt enkelt.


Fick en propå av en av mina kära kusiner i landets västliga del. De gör ett skouppror i form av en installation av insamlade fotbeklädnader (984 par) på ett galleri i Göteborg - för att på ett påtagligt vis illustrera de 984 liv (13 israeler och övriga palestinier) som hittills krävts i de pågående oroligheterna i Gaza. Ett annat metaforiskt sätt att göra sin röst hörd.

Undrar om /vad Barack Obama säger om saken den 20:e vid sitt installationstal ?

Inga kommentarer: