torsdag 11 februari 2010

Insynsskydd.

Igår togs beslut om idrottshallen på Grantomta - anbud skall ut till entreprenörer direkt som jag förstått saken - behäftad med tidspress, pengapress och utrymmespress - för att gestaltningen skall bli bästa tänkbara! Någon som hängde med i den ekvationen? Inte jag iaf.

"Inget fult skall såklart byggas", för att citera kommundirektören och KS ordförande vid Genomförandegruppens möte förra veckan. Och därför ska Kommunstyrelsens Arbetsutskott på delegation (och egen hand?!) besluta om vad som är gestaltningsmässigt acceptabelt. Under sekretess?! Obegripligt. Vad menas?

Så trist i hela denna långdragna historia att miljö och barn-perspektivet lyst med sin frånvaro. Kan man verkligen inte bygga vackert, med omsorg om vad som blir kvar när man byggt klart?

Hela skolgården på Grantomta är nästan försvunnen i och med detta sista bygge...men antalet barn har ökat med 100 st. Jag känner genuin sorg och frustration över att det blivit såhär - och uppgivenhet inför den oefterhärmerliga prestige som gått i detta projekt, iaf sedan jag engagerade mig i frågan november 2006.

En ljuvligt idyllisk del av Värmdö är för alltid försvunnen - till förmån för likriktat dussinbyggande av brandutryckningskaraktär!

Läs gärna nya bloggaren Pers kloka ord om saken, här.

Inga kommentarer: