tisdag 26 maj 2009

Stöd till barn med andra behov.

Det är med växande förvåning och bestörtning jag följer turerna (senaste NVP bara ett exempel) kring Stödenheten, de nystartade (och nu nedmonterade??) formen för Resursskolorna och till syvene och sist, barnen med andra behov än dem den gängse skolan kan tillgodose.
Enligt Skollagen är kommunerna skyldiga att tillhandahålla likvärdig undervisning för alla barn - och detta utifrån de enskilda barnens förutsättningar, alla barns. Kommunen har att sörja för helheten genom att tillhandahålla de medel som krävs för verksamheten och skapa väl fungerande organisationer för densamma. I Värmdö Kommun tycks det motsatta förhållandet nu råda. Organisationerna för att möta barnen med andra behov monteras ner utan att ersättas, medlen minskas och personal och föräldrar lämnas helt utan eller med mycket bristfällig, och som det visat sig, missledande information.
Allt utan politiskt fattade beslut (och med i mitt tycke märkliga kommentarer från den högst ansvarige politiske företrädaren).

Jag har ägnat förmiddagen åt att läsa kommunala protokoll, styrdokument mm - och ingenstans funnit politiska beslut som underbygger och går i linje med det som nu faktiskt händer på Styrmannens Skola, Resursskolan och inom Stödenheten. Det kan inte gå till såhär.
Barns behov minskar inte i bistra tider.

Jag tycker att det är ovärdigt. Att på några månader montera ned det man nyss skapat (?) - och utan att presentera och i vissa fall ens tillhandahålla fullgoda alternativ för barnen/familjerna - samt dessutom ovanpå det manövrera bort möjligheten till full insyn för vårdnadshavare beträffande bedömmningar inför framtiden rörande deras egna barn.
Vilket kommunalt organ har fattat besluten? När? Och på vilka grunder?

Antingen är det en serie olyckliga omständigheter som lett fram till en serie missuppfattningar och olyckliga slutsatser - det kan korrigeras. Eller så är det verkligen medvetna handlingar - då är det kommunens skyldighet att klart och tydligt redovisa vad, hur, när och varför - för personal, föräldrar, övriga invånare!

Att låta pågående förfarande bara rulla på skulle inte bara vittna om okunnighet, utan en cynism inför familjers levnadssituation. Uppdraget är att tillhandahålla en förskola/skola för alla barns möjligheter till en god och gynnsam kognitiv, social och lärande- utveckling.

6 kommentarer:

Mattias sa...

Vi är 12 anställda inom resursskolan som fick beskedet den 28 maj att vi är övertaliga till hösten.

Det kommer inte alls att fortsätta som förut, som Peter Bondesson påstår.

En riktigt dålig lärare fick mig att vilja bli lärare.
En riktigt dålig politiker kommer få mig att engagera mig politiskt, det är enda fördelen med Peter Bondesson.

Mattias

Mattias sa...

Vi är 12 anställda inom resursskolan som fick beskedet den 28 maj att vi är övertaliga till hösten.

Det kommer inte alls att fortsätta som förut, som Peter Bondesson påstår.

En riktigt dålig lärare fick mig att vilja bli lärare.
En riktigt dålig politiker kommer få mig att engagera mig politiskt, det är enda fördelen med Peter Bondesson.

Mattias

Malin sa...

Jag hoppas att du fortsätter som lärare, Mattias !!!

jessie72 sa...

Hej.
Du och andra kan fortsätta att stödja vår sak genom att uppmana så många som möjligt att komma på söndag!

Dialogmöte 14/6

Utbildningsnämnden inbjuder föräldrar och andra intresserade till dialog om resursskolorna.

Plats: Matsalen kommunhuset, Skogsbovägen 9-11

Tid: 18.00-20.00

Dialogen inleds med en information av kommunens tjänstemän

M v h
Jessica Linderot
Resurskolans föräldraförening

Lasse Franck sa...

Själv hoppade jag av en skolstyrelse i protest mot indragningar av speciapedagoger och speciallärare, se här: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=506627

Och här kan man protestera mot nåt helt annat: http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=3714

Lasse Franck sa...

http://lassefranck.blogspot.com/2009/09/snygg-press.html